Thursday, March 02, 2006

Oväsen som musik

Det finns en uppfattning, eller det är inte bara en uppfattning, men det finns uppfattningar som säger att en del musik bara är oväsen. Till stilar som vissa anser är oväsen räknas viss jazz - dock långtifrån all. Men när majls däjvis flippade ut i slutet av 60-talet - där går vissas gräns vad gäller jazz. jag tycker det är rätt coolt. Jag har lånat en livedubbel med Miles, en konsert han gjorde för ganska exakt 36 år sen. Borde inte tiden ha hunnit ikapp? Givetvis har tiden hunnit ikapp. Detta är förvisso ordbajseriets motsvarighet - tonbajseri. Men det låter hur bra som helst, bortsett från ett knarrande ljud som möjligtvis kommer från en stol, men förmodligen inte från ett instrument. Samma gräns som Miles bildar med sin egen upptäckaranda finns i fler genrer. Vissa hårdrockare- dock långtifrån alla - rynkar på näsan åt s k skriksång. Och givetvis gör ännu fler ICKE hårdrockare detta. Men det kan dom ju göra om det är så j-la roligt. För de missar mycket god musik av t ex Entombed, Dismember, Morbid Angel, Sepultura, Slayer, Darkthrone bara för att nämna några. Det är ju tråkigast för dom. Det vackra oväsendet finns överallt - I alternativrocken, den nördiga och snobbiga. Vad vore Sonic Youth, Dinosaur JR, My bloody valentine och Jesus & mary chain utan sin dos av oväsen? Kaos är granne med gud, och är man inte religiös så får väl musiken ta en till himmlen - även om det låter som helvetet!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kaos är granne med Gud? Herregud, de hade mig på kroken ett tag men när sådana flockler haglar så är det svårt att koncentrera sig. Vad väntar härnäst? "There´s a thin line between genius and madness"? Tja, är du inne på den prylen kan jag rekommendera nya dokumentären Derailroaded, om uteliggaren, poeten och sångaren Wildman Fischer. För mig är det dock inte fråga om någon gräns. Karln är bindgalen och enbart om man använder ordet i en mycket bred bemärkelse skulle jag kalla det han gör för musik. Men jag är å andra sidan en gammal gubbe; jag tycker att dansmusik är ett jävla dunkadunka och hiphop är ju bara någon som pratar över trummor...

5:21 PM

 

Post a Comment

<< Home