Thursday, January 29, 2009

Nyupptäckt och död

Jag har vääldigt bred musiksmak och trots att jag har en gigantisk skivsamling behöver jag ständigt ny musik - på jobbet. Då lånar jag skivor på bilblan och lägger in dem i mobilen. Brittisk folkrock är ofta trevligt. Fairport Concention, Bert Jansch, Steeleye Span, Dubliners, Incredible stringband etc. Ofta nämns andra artister i samband med dessa och John Martyn är ett namn som dyker upp, bara genom att läsa lite om honom i ett rocklexikon insåg jag att detta borde va nåt för mig.

Biblan hade 2 plattor me'an. Den första bara sång och akustisk gitarr rakt uppåner, lagom originellt men stilfullt. På "Bless the wheather" händer det saker. Helt band, fortfarande till stora delar akustiskt, själfull sång och spännande gitarrspel. man får nån slags Sagan om ringenkänsla, typ när de bara vandrar runt i skogen. Bonusspåren (och versionerna) som följer med cdn är i många fall bättre, och längre än de som var på original-lpn. Detta ger mersmak, detta var för 3 veckor sen. Nu är han död, dog idag, 60 år gammal. Bless the wheather, and bless John Martyn.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home