Monday, June 09, 2008

Hensley-Lawton band recension


Sweden rock lördag



När det gäller keyboardister och framförallt organister inom den tidiga hårdrocken är det få som kan konkurrera med Ken Hensley. Han var hjärnan bakom Uriah Heep på samma sätt som Steve Harris är det i Iron Maiden och det är också Uriah Heeplåtarna som är behållningen med den här konserten.
Nu menar jag Heeplåtarna från eran när David Byron var sångare 1970-75, vad som hände sedan har jag inte så stor koll på och när ersättaren och Rod Stewartkopian John Lawton sjunger några senare nummer visar det sig att jag inte behöver forska vidare... Inte heller Hensleys pinfärska alster, sjungna av islänningen Eirikur Hauksson imponerar nämnvärt.
Men när man får två låtkolosser som Circle of hands och July morning i följd är lyckan fullständig. Det är också första gången jag verkligen känner mig tvungen att sjunga med för glatta livet på festivalen. För mycket utfyllnad drar alltså ner betyget till tre. Synd!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home