Sunday, January 08, 2006

Nostalgi på låg nivå

NU som först är julen slut på riktigt. Tjugondag Knut överlåter jag till de riktiga julfundamentalisterna för de flesta har redan kastat ut sin gran. Enligt mig är trettonhelgen julens sista dödsryckning. Nu kanske man äntligen kan gå vidare i livet, för julen är ju nostalgins stora högtid. Och då menar jag inte bara mat och dryck utan även på TV. Och jag menar inte Kalle Anka heller. Nej, man ska frossa i gamla filmer. Eller program om gamla hjältar. Som Beatles och Beach Boys till exempel.

Igår startade minidramaserien om Beach Boys, idag avslutades den. Mest pengar hade satsats på peruker och lösskägg, särskilt i del två som omfattade 1965-74 cirka. minst hade lagts på att få det hela trovärdigt. I På spåret talas det om att Oldsberg och Hellberg spelar upp en pekoral i varje avsnitt, men Beachboysdramat är den sanna pekoralen. Ihåligt, taffligt och klichefyllt berättades historien, en historia värd att berätta förvisso men ska det ändå göras så gör det ordentligt! Det räcker inte att kasta på sej lösskägg. Fast det är juletid. Förlåt, har varit.

Även tidigt sparkade Beatlestrummisen Pete Best hade en historia att berätta, under Beatlestemakvällen igår. Men tror man honom verkligen när han säger att han inte är bitter? Liksom bara: Nä jaaaaaaaaaaaag är inte bitter för att jag inte fick vara med om den största framgångssagan under efterkrigstiden och förändra musikhistorien för evigt...möjligtvis har han funnit sej i sitt öde på gamla dar men herregud vad det måste ha svidit på sextiotalet.

Nä bort med nostalgin nu och låt 2006 börja på riktigt. Det är dags nu.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Precis min åsikt. Och för att fira det ska jag idag spänna ögonen i Mats tills han snör på sig de nya, fina träningsskorna, och sen ska jag släpa med honom till gymmet... Nu ska jag gå och plocka ner adventsljusstaken.

11:14 AM

 
Blogger Knegarn said...

Lägg ut en bild på joggarmats när han e ute å springer

12:06 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Läste en intervju med Pete Bests mamma där hon hävdade att de andra beatlarna sparkat Pete för att de var avundsjuka på honom... Mats på gymmet: "Men jag ooorkar inte. Det är inge kuuuul. Kan vi inte bara skiiita i det? Kan vi inte bara stanna hemma och äta nytinad rå falukorv och lyssna på Dire Straits istället?"

3:00 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Den moderskärleken... Det är väl för vackert. Ögonblicket när Mats svettas där på gymmet tycks hela tiden skjutas på framtiden. Men jag har svårt att tänka mig att någon skulle kunna vara sugen på rå falukorv där i svettdoften. Hur går det själv med hälsolivet förresten? Du har uppenbarligen inte shotsat ihjäl dig än.

2:26 PM

 
Blogger Knegarn said...

This comment has been removed by a blog administrator.

3:19 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Nej, jag har inte ritigt nått det stadiet ännu... Rigor mortis, alltså... Och mitt hälsoliv går väl ganska bra. Jag äter ordentligt, lägger mig tidigt och tar ganska bra hand om mig i största allmänhet. Tyvärr har juluppehållet i träningen blivit längre än tänkt. Har en massa andra förpliktelser också. En av mina bandmedlemmar verkar föredra torsdag - en av mina träningsdagar - som repdag... Och bara för protokollet: jag shotsar aldrig med andra än Amores Perros - bannemig, jag shotsar inte ens själv...

5:25 PM

 

Post a Comment

<< Home