Monday, May 05, 2008

Jönköping är ute och cyklar

Sol! Varmt! Klart man ska cykla till repningen. Problemen startar redan i hissen ned då jag håller på att knocka en ungdom när jag ska kliva ur. Den stora frågan är densamma som vid förra och enda andra cyklingen i år: Hur tar man sig från Öster till Väster utan att slåss med bilar eller bryta mot lagen? På väg till replokalen tog jag nu svängen via tunneln vid bibban och längs Munksjön en bit för att slippa den enorma byggarbetsplatsen vid sparbanken. Men sen då? Ska man cykla i bussfilen eller hur kommer man över på den trafikerade delen av Ö storgatan? Genom rådhusparken? Jag fick ta bussfilen och sedan slåss med en buss vid rödljuset. Vid kulturhuset kan man knappt parkera cyklar länge för dom håller på och gräver där också. Suck.

(paus för repning)

Hem tog jag svängen förbi stationen, vid Piren är det dags igen: slåss med bilarna på Norra strandgatan eller snedda vid bishops, vidare till… (Suck) den enorma byggarbetsplatsen vid sparbanken. Jag körde nästan in i stängslet. Runt det eländet och på cykelvägen igen vid Kjell och Company och då möts man av två som cyklar i bredd!!! Där även gående ska får rum??? Nästa krångel inträffar vid busshålplatsen vid biblan: Kullerstenarna och upp på Ö storgatan igen eller passera och på något sätt ta sig förbi Östra torget på högersidan? Och hur fan svänger man med cykel i korsningen Ö storgatan/Björngränd??? Nu är det min tur att nästa bli knockad av hissdörren när en mamma med barnvagn ska ut. Det är ett hästjobb att cykla i jönköping!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ahaaaaaa.... Är det HÄR du håller hus...

*seg...

9:56 AM

 

Post a Comment

<< Home